ماست وکاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

25 نوامبر 2014- یک تحقیق جدید نشان داد  افزایش مصرف ماست به کاهش خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 کمک می کند. محققان  دانشکده ی بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد  به بررسی  ارتباط مصرف روزانه ی ماست و شیوع دیابت  نوع 2 درمیان افراد بالغ پرداختند.

نتایج این تحقیق درمجله ی BMC Medicineمنتشر گردید.در این پژوهش محققان برای مدت 30 سال بیش  از 200 هزار مرد و زن 25 تا 75 ساله را تحت نظر گرفتند.

 دانشمندان سلامت این افراد را از طریق مصاحبه های  دوره ای بررسی کردند. همچنین از این افراد خواسته  شد جزئیات رژیم غذایی خود را با پاسخ به پرسشنامه ای شرح دهند. درشروع تحقیق تمام افراد شرکت  کننده،  سالم بوده و به دیابت مبتلا نبودند.

موارد ابتلا به دیابت نوع 2

 15156 مورد ابتلا به دیابت  نوع 2 در مدت تحقیق درمیان شرکت کنندگان شناسایی گردید و پس ازیکسان سازی برای فاکتورهای تغذیه ای و فاکتورهای مرتبط با بیماریهای مزمن نظیر سن و نمایه ی توده ی بدنی، دانشمندان دریافتند که مصرف کل مواد لبنی (چه پرچرب و چه کم چرب) با خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 مرتبط نمی باشد. اما خطر ابتلا به  دیابت نوع 2برای شرکت کنندگانی  که 28 گرم  درروز ماست مصرف می کردند با کاهش 18 درصدی همراه بود.

 نویسنده ی  ارشد این مقاله  دکتر Chenنتیجه گیری می نماید که مکانیزیم هایی بطور اختصاصی برای ماست وجود دارد.  برخی تحقیقات در این زمینه  نشان داده است باکتریهای پربیوتای موجود درماست  دراین امر موثرند  اما هنوز نتیجه گیری مشخصی انجام نشده است.

 با این حال کارآزمایی های بالینی تصادفی نشان می دهد  برای بررسی تأثیرات  علت و معلولی  مصرف ماست وهمچنین تأثیر پروبیوتیک ها بر وزن بدن و مقاومت به انسولین ، باید تحقیقات گسترده تری انجام شود. نتایج این تحقیق از مطالعه ای که در اوایل امسال توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام گردید پشتیبانی می کند، نتایج تحقیق دانشگاه  کمبریج نشان داد  مصرف ماست با کاهش 28 درصدی خطر ابتلا  به دیابت نوع 2 همراه می باشد.

 منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/nov/yoghurt-could-reduce-type-2-diabetes-risk-92372730.html